Itemnummer: 23001
Polyfonie in de klas: een praktijkboek voor inclusie
Annet De Vroey en Kathleen Mortier
Acco - Leuven (2002)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Mooie gedachte, dat inclusiever onderwijs, maar hoe doe ik dat als leraar of onderwijsassistent in mijn (volle) klas?
In deze rubriek zoeken we daar antwoord op door gereedschappen aan te dragen rond thema’s als: differentiatie, klassenmanagement, mediërend leren, co-teaching, ict in de klas en methodische materialen.
Itemnummer: 23001
Annet De Vroey en Kathleen Mortier
Acco - Leuven (2002)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23003
Op weg naar volledige team-teaching
Baukje Janse e.a.
Framework Educatieve Dienstverlening - Alphen aan den Rijn (2019)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23004
De kracht van co-teaching
Ludo Heylen, e.a.
Cego-practicum - Averbode (2017)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23005
Een handboek voor professionals binnen en buiten het onderwijs
Anke de Boer, Elke Struyf, Sara Nijs, Simone Doolaard
Acco - Leuven (2022)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23008
Vier po-scholen maken werk van inclusief basisonderwijs. Laat je inspireren!
Astrid Greven en Heleen Hartholt
In1school - Defence for Children (2016)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl | po |
Itemnummer: 23009
Drie vo-scholen maken werk van inclusief voortgezet onderwijs. Laat je inspireren!
Astrid Greven
In1school - Defence for Children (2019)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl | vo |
Itemnummer: 23010
Inclusie op school
Astrid Greven e.a.
In1school - Defence for Children (2018)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.defenceforchildren.nl | po/vo |
Itemnummer: 23013
Arja Kerpel
website van Wij-Leren (11 februari 2022)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.wij-leren.nl | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23014
Jerome Freiberg, Dolf van Veen en Marij Bosdriesz
website klassenmanagement van NCOJ (2016)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.klassenmanagement.ncoj.nl | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23015
Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen!
Floor van Loo en Emiel van Doorn
website PlatformPraktijkontwikkeling WOSO - Utrecht (2017)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl |
po/vo/mbo |
Itemnummer: 23016
Hans van Ekdom
KVLO - Zeist (2022)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Disentangling Inclusion in Primary Physical Education: www.dippe.lu |
po |
Itemnummer: 23017
Jose Smits, Astrid Greven en Heleen Hartholt
website Defence for Children (2018)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.defenceforchildren.nl | po/vo |
Itemnummer: 23018
David H. Rose and Jenna Gravel
CAST - Wakefield MA (2011)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl |
po/vo/mbo |
Itemnummer: 23019
website CAST
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
udlguidelines.cast.org | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23021
Ideas in Practise - Primary School Resource - 5 to 11 years - International Version (3.2)
Child Inclusion Research into Curriculum Learning and Education
CIRCLE Collaboration (2015)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl |
po |
Itemnummer: 23022
Ideas in Practise - Secondary School Resource (Ages 12-18 years) - International Version (1.2)
Child Inclusion Research into Curriculum Learning and Education
CIRCLE Collaboration (2016)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl |
vo |
Itemnummer: 23023
website ECIO
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
ecio.nl/wat-doen-wij | mbo/ho |
Itemnummer: 23024
Promoting inclusive education and tackling early school leaving
website School Education Gateway
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.schooleducationgateway.eu | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23028
Inclusive responses to diversity through child-teacher dialogue
website Reaching the 'Hard to Reach' - Erasmus+ (2020)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download de zes handreikingen (PDF) Inclusive Inquiry Guide: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Preparing students to be Researchers: A Guidance Manual: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Accounts of Developments in the five country networks: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Students’ Voices Toolkit: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Guidance Document for monitoring Teachers’ Thinking and Practices: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Guidance Document for monitoring Students’ Engagement: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Guidance Document for monitoring Students’ Engagement: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Video's: www.reachingthehardtoreach.eu |
po/vo |
Itemnummer: 23029
A strategy for teacher development
Kyriaki (Kiki) Messiou (Ed.)
University of Southampton (2014)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download twee publicaties (PDF) Responding to diversity by engaging with students’ voices - Accounts of Practice: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Responding to diversity by engaging with students’ voices - A Guide: www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Introductievideo: www.reachingthehardtoreach.eu |
vo/po |
Itemnummer: 23030
Tony Booth & Mel Ainscow
Centre for Studies on Inclusive Education - Bristol (2011)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (versie 2002, Engelstalig, PDF): www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Korte samenvatting (Engelstalig): www.csie.org.uk |
po/vo |
Itemnummer: 23033
Scottish Universities Inclusion Group
Scottish Universities Inclusion Group - (2022)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (PDF) www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl Meer informatie www.gtcs.org.uk |
po/vo |
Itemnummer: 23035
Marij Bosdriesz & Dolf van Veen
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg - Amsterdam
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.klassenmanagement.ncoj.nl | po/vo |
Itemnummer: 23038
The Education Endowment Foundation (2024)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
| Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften hebben de sterkste behoefte aan uitstekend onderwijs en hebben recht op voorzieningen die hun prestaties en plezier op school ondersteunen. Dit rapport geeft vijf ‘evidence-based’ aanbevelingen voor scholen en leraren om leerlingen met SEND te ondersteunen. |
|
www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl | po/vo |
Itemnummer: 23039
Een handboek voor professionals binnen en buiten het onderwijs
Anke de Boer, Elke Struyf, Sara Nijs en Simone Doolaard
Uitgeverij Acco - Leuven (2022)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.accouitgeverij.nl | po/vo |
Itemnummer: 23041
Grip krijgen op de school- en klasdynamiek
Tom Adams en William Buys
LannooCampus (2024)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.lannoocampus.be | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23040
Een leidraad voor inclusieve kinderopvang
VBJK, Mike De Cloedt (red.), 2024
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.informatiepunt-inclusiefonderwijs.nl | kdo |
Itemnummer: 23042
Addressing Marginalisation in Schools
Kyriaki Messiou
Routledge (2025)
| thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
|---|---|---|---|
|
|
www.routledge.com | po/vo |
In deze gereedschapskist vallen onder kopjes van doelgroepen de volgende functies/groepen:
We gebruiken cookies om de website beter te laten werken en te analyseren. Door op 'OK' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Essentiële cookies worden gebruikt om de website goed te laten werken.
Analytische cookies gebruiken we om statistieken over het gebruik van de website te verzamelen.
Google Analytics is a powerful tool that tracks and analyzes website traffic for informed marketing decisions.
Service URL: policies.google.com