Publicaties over inclusief onderwijs

Met onze selectie van publicaties willen we medewerkers uit het onderwijs, jeugdzorg, gemeenten, ouders en leerlingen, en andere geïnteresseerden goed onderbouwde en inspirerende informatie over inclusief onderwijs uit binnen- en buitenland onder de aandacht brengen. Er zijn meer publicaties en websites te vinden in onze Toolkit inclusief onderwijs.

zwart-wit icoon met idee-lamp boven boek

Inclusive Journeys


Kiki Messiou
Centraal in Inclusive Journeys staat het creëren van nieuwe relaties tussen leraren en leerlingen, het stimuleren van dialoog om barrières te identificeren die sommige leerlingen ervaren, en het gezamenlijk ontwikkelen van oplossingen. Messiou put uit haar betrokkenheid bij een reeks internationale ontwikkelings- en onderzoeksprojecten van de laatste 30 jaar om een ​​nieuwe manier van denken over inclusief onderwijs voor te stellen.

Samenwerkingsverbanden stimuleren inclusiever onderwijs


Marij Bosdriesz en Dolf van Veen
In negen portretten van samenwerkingsverbanden worden voortgang, opbrengsten en stappen vooruit voor inclusiever onderwijs beschreven. Het actief volgen van deze regio’s levert een beeld op van belemmerende en bevorderende factoren en (werkzame) strategieën om voortgang en (betere) resultaten te boeken voor leerlingen.

Special Educational Needs in Mainstream Schools


The Education Endowment Foundation
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften hebben de sterkste behoefte aan uitstekend onderwijs en hebben recht op voorzieningen die hun prestaties en plezier op school ondersteunen. Dit rapport geeft vijf 'evidence-based' aanbevelingen voor scholen en leraren om leerlingen met SEND te ondersteunen.

Evolutie naar scholen voor iedereen


Onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs
In dit advies over inclusief onderwijs in Vlaanderen breekt de onderzoekscommissie een lans voor een inclusief onderwijssysteem dat een breed fundament voor een inclusieve samenleving legt. Dit rapport doet acht aanbevelingen om inclusief onderwijs te realiseren die ook voor de Nederlandse onderwijspraktijk interessant zijn.

Inclusie begint met lef


Kentalis Onderwijs
Hoe kun je inclusief onderwijs aanbieden als de kinderen op jouw school een communicatief meervoudige beperking (CMB) of een beperking in horen én zien (doofblindheid) hebben? In ‘Inclusie begint met lef’ schetst Kentalis aan de hand van vele voorbeelden hoe (hun) onderwijsprofessionals in de praktijk aan de slag gaan met het thema inclusiviteit in hun cluster-2-scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Inclusie van kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften


VBJK
Deze rapportage gaat over inclusieve kinderopvang in Vlaanderen waar op veel plaatsen kinderen met extra ondersteuningsbehoeften al een plek in de reguliere kinderopvang hebben. Deze publicatie is bedoeld om de reflectie over inclusieve kinderopvang te voeden en concrete handvatten en tips aan te bieden.

Excluses


Beno Schraepen
Waarom is inclusie belangrijk? En is het wel realiseerbaar of is exclusie nu eenmaal de norm? Of het nu om onderwijs, vrijetijdsbesteding of arbeid gaat, de term 'inclusie' botst steevast op vragen en weerstand. Aan de hand van het hoe, wat en waarom van inclusie maakt Excluses brandhout van de argumenten die uitsluiting en segregatie in stand houden.

Samen inclusief onderwijs realiseren


Anke de Boer, Elke Struyf, Sara Nijs en Simone Doolaard
Hoe werk je in kleine stappen toe naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften? Deze centrale vraag wordt beantwoord en de bespoken onderwerpen, zoals competenties van de inclusieve leraar, differentiatie en samenwerking, leggen daar een belangrijke basis voor.

De basis van klassenmanagement


Tom Adams en William Buys
Wat zijn de hoekstenen van klassenmanagement, hoe creëer je een veilig leerklimaat in je klas en waarin verschilt klassenmanagement per schooltype zijn vragen die in deze publicatie worden beantwoord. Onderbouwd met onderzoek en boordevol praktische tips.