Inclusive Journeys
Addressing Marginalisation in Schools
Kyriaki Messiou
2025 - Routledge
Er is internationaal veel belangstelling voor inclusie en gelijkheid op scholen, maar er is ook wijdverbreide verwarring over wat dit betekent voor het beleid en de praktijk in het veld. Recent beleid verkondigt "alles betekent alles", maar de focus ligt op specifieke groepen leerlingen die nog steeds gemarginaliseerd worden, zoals kinderen uit etnische minderheden of kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
In Inclusive Journeys put Kyriaki Messiou uit haar betrokkenheid bij een reeks internationale ontwikkelings- en onderzoeksprojecten gedurende 30 jaar om een nieuwe manier van denken over inclusief onderwijs voor te stellen. Dit boek onderzoekt hoe "alles betekent alles" kan worden geconceptualiseerd door een bredere kijk te hanteren op wie er binnen schoolcontexten wordt gemarginaliseerd.
Centraal in deze aanpak staat het creëren van nieuwe relaties tussen leraren en leerlingen, het stimuleren van dialoog om barrières te identificeren die sommige leerlingen ervaren, en het gezamenlijk ontwikkelen van oplossingen. Messiou verdiept zich in de dynamiek die ontstaat wanneer leraren zich aanpassen aan de diverse behoeften van hun leerlingen. Leerlingen begeleiden op hun beurt hun leraren bij het uitstippelen van nieuwe, betekenisvolle leertrajecten. Messiou benadrukt zo dat inclusief leren niet iets is dat wordt aangeleverd, maar dat gezamenlijk wordt gecreëerd.
Er wordt uitgebreid gebruikgemaakt van voorbeelden om te illustreren hoe dit in de praktijk kan worden gebracht, zowel binnen scholen als binnen onderwijssystemen. Het centrale argument van Messiou is dat vooruitgang op het gebied van inclusief onderwijs samenwerking in onderzoeksvormen vereist. Dit betrekt onderzoekers, praktijkmensen en leerlingen om samen onderzoek te doen en zorgt ervoor dat geen enkel kind buiten de schoolbanken wordt gelaten of gemarginaliseerd binnen onderwijssystemen.
Het boek is relevant voor onderzoekers en academici die zich richten op het bevorderen van inclusie op scholen door middel van collaboratieve onderzoeksvormen. Het is ook interessant voor docenten van studenten van alle leeftijden en voor studenten in de lerarenopleiding, bachelor- en masteropleidingen.