primair onderwijs

Praktijkbeschrijving SWV PO 30 06

Samen spelen en samen leren op school. Dichtbij huis, met kinderen uit de buurt. Erbij horen, jezelf kunnen zijn en je talenten ontdekken. Ook als je iets extra’s nodig hebt. Dat is wat alle betrokkenen van het samenwerkingsverband ieder kind gunnen.

Al jaren zet Samenwerkingsverband PO 30 06 zich in voor passend onderwijs en de komende jaren zetten zij stappen naar steeds inclusiever onderwijs. Niet alleen omdat het hun wettelijke opdracht is, maar vooral omdat zij het ieder kind gunnen. Dit kan volgens SWV PO 30 06 alleen als zij samenwerken, blijven leren van en met elkaar, de aanwezige middelen en expertise zo efficiënt mogelijk inzetten, de voortgang bespreken, kritisch monitoren, bijstellen waar nodig, en bovenal als zij denken en praten vanuit een inclusieve mindset.

Het samenwerkingsverband telt 90 basischolen, drie scholen voor sbo en vijf voor so, en bestrijkt vier gemeenten.

Kleurrijk logo SWVPO 3006 bestaande uit gebroken schillen van cirkel

Het toewerken naar inclusief onderwijs staat niet ter discussie. Maar het tempo waarin elk bestuur en elke school stappen zet, kan verschillen, omdat het startpunt ook niet gelijk is. Er is ruimte voor groei bij elke school, passend bij de ontwikkeling van de school op dat moment. Iedereen binnen het samenwerkingsverband heeft een taak en verantwoordelijkheid om de gezamenlijke opdracht te vervullen. De besturen en scholen vanuit hun uitvoeringsverantwoordelijkheid; zij geven inzicht en transparantie over de aanwezige ondersteuning om tot meer inclusie te komen. Het samenwerkingsverband in de ondersteuning van deze processen en vanwege wettelijke kaders.

Uitgangspunten van SWV PO 30 06

Het samenwerkingsverband is ondersteunend in middelen en/of personele ondersteuning. Er is een gezamenlijke, richtinggevende visie, waarin 3 kernthema’s centraal staan:

  • Organisatorische inclusie: thuisnabij naar school kunnen
    Een dekkend netwerk aan voorzieningen creëren, zodat kinderen dichtbij huis een passende school kunnen vinden.
  • Sociale inclusie: van en met elkaar leren
    Kinderen ontmoeten elkaar en krijgen de kans om samen te leren. Sociale inclusie kun je vormgeven op het niveau van de buurt, op school en in de klas.
  • Didactische inclusie: het omgaan met verschillen in de klas
    Het tegemoetkomen aan de verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Maar ook aan verschillende interesses en talenten van kinderen.
Infographic over Naar inclusief onderwijs: een kwestie van doen

Wat inclusiever onderwijs in SWV PO 30 06 kenmerkt

Verbinding Plus

Binnen Sint-Oedenrode (NB) wordt geprobeerd zoveel mogelijk kinderen in het dorp op school te laten gaan door vroegtijdige signalering, preventieve interventies en inzet van onder andere De Verbinding Plus (kinderopvangvoorziening). Hier wordt samengewerkt aan inclusiever onderwijs en opvang door SKOSO, De Verbinding, SAAM-schoolbestuur, gemeente, jeugdhulp en het samenwerkingsverband. Er wordt gewerkt met geïntegreerde budgetten uit onderwijs, WMO, Jeugdwet en WLZ/PGB’s.

De benodigde (extra) expertise komt van pedagogisch medewerkers uit jeugdhulp en kinderopvang en van ondersteuningsspecialisten van SWV PO 30 06. Een orthopedagoog werkt in de doorgaande lijn van 0-13 jaar aan vroegsignalering en coördinatie van de benodigde extra ondersteuning. Vanuit de Verbinding Plus wordt ook ondersteuning geboden bij sportclubs en naschoolse opvang.

SAAM-scholen slaan inclusieve weg in

Het schoolbestuur SAAM slaat de weg naar inclusiever onderwijs in. Zij zien dit ook in lijn met werken aan meer kansengelijkheid. Zij willen iedereen, in alle lagen van de organisatie betrekken. Daarbij wordt aangesloten bij het onderwijsconcept van de scholen zelf. SAAM heeft een aantal richtinggevende principes en een aantal werkzame factoren opgesteld.

Zes pilotscholen hebben onderzoek gedaan naar wat inclusiever onderwijs in hun school kan betekenen. Vanuit de opgedane kennis en inspiratie worden nu alle SAAM- scholen betrokken.

Bundeling specialistische voorzieningen

In Uden en Meierijstad wordt gewerkt aan één specialistische voorziening per gemeente. Sbo, so cluster 3 en worden daar geclusterd en geïntegreerd, zo mogelijk op één plek. Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften kunnen zo thuisnabij naar school. Zij krijgen daar het best passende onderwijs en gespecialiseerde ondersteuning. De scholen kunnen op die plek beter samenwerken met o.a. jeugdhulp, kinderopvang (Plus), dagopvang en zorg. De focus ligt op tijdige en goede signalering, preventie en terugplaatsing.

Het sbo in Oss ontwikkelt een visie waarbij de verbinding juist gelegd wordt met het reguliere veld, liefst huisvesting onder 1 dak, en het ondersteunen vanuit de expertise rol flexibel invullen.

Zo stimuleert SWV PO 30 06 inclusiever onderwijs

Samenwerkingsverband PO 30 06 zet met schoolbesturen en partners concrete stappen richting inclusiever onderwijs. In samenwerking met de Deelnemersraad is dit uitgewerkt in de notitie ‘Naar inclusief onderwijs in de regio: een kwestie van doen!’, met drie ambities voor 2025–2027. Het doel blijft hetzelfde: goed onderwijs voor alle kinderen, zo dichtbij mogelijk. Inclusief onderwijs is voor ons een kwestie van dóen.

Doelstelling

Het uitgangspunt voor het samenwerkingsverband is dat kinderen met en zonder ondersteuningsbehoeften dichtbij huis naar school kunnen – het liefst naar dezelfde school én, waar mogelijk, in dezelfde klas. Zodat ze samen kunnen spelen en samen kunnen leren. Dat vraagt om goed onderwijs, waarin diversiteit de norm is en ondersteuning onderdeel is van de dagelijkse praktijk.

Dat wordt alleen bereikt als het sámen wordt gedaan: scholen, ouders, zorgpartners en het samenwerkingsverband. Met een stevige basisondersteuning, inzet van expertise op school en een netwerk van voorzieningen in de wijk. SWV PO 30 06 denkt in mogelijkheden, durft te experimenteren en vertalen wat werkt naar beleid. Zo bouwen zij aan een inclusieve regio.

Daarbij nemen schoolbesturen van het samenwerkingsverband samen verantwoordelijkheid voor inclusief onderwijs. Zij spreken uit dat hun gezamenlijke inzet ertoe leidt dat steeds meer kinderen onderwijs krijgen in een inclusieve leeromgeving – met specialistische expertise dichtbij.

Voor de periode 2025–2027 zijn er drie ambities geformuleerd, als verdieping van het ondersteuningsplan 2023–2027. Deze maken de beweging richting inclusiever onderwijs concreet.

Scholen bieden een hoog niveau van basisondersteuning

In 2027 voldoet elke school aan de norm voor basisondersteuning. Dat is het fundament voor extra ondersteuning op de eigen school, met hulp van het gespecialiseerd onderwijs als expertisepartner.

Ondersteuning op de eigen school in plaats van doorverwijzen

Het samenwerkingsverband richt zich op ondersteuning in de klas. Toelaatbaarheidsverklaringen worden vanaf 2027 tijdelijk en gericht op terugkeer voor kinderen die naar verwachting ook regulier onderwijs kunnen gaan volgen. Kinderen in de voorschoolse leeftijd worden vroegtijdig in beeld gebracht en – met extra ondersteuning als dat nodig is – zo kansrijk mogelijk geplaatst in het regulier onderwijs.

Een dekkend netwerk van inclusieve voorzieningen

Onderwijs en ondersteuning worden opnieuw gepositioneerd en waar nodig, wordt geïnvesteerd in inclusieve huisvesting en voorzieningen. Ook wordt de samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs geïntensiveerd. Samenwerking in één gebouw, gericht op inclusie, biedt kansen voor samen leren en ontwikkelen.

Inclusief onderwijs is het resultaat van goed onderwijs. En dat is in de regio van SWV PO 30 06 een kwestie van doen.