Zo stimuleert SWV PO 30 06 inclusiever onderwijs
Samenwerkingsverband PO 30 06 zet met schoolbesturen en partners concrete stappen richting inclusiever onderwijs. In samenwerking met de Deelnemersraad is dit uitgewerkt in de notitie ‘Naar inclusief onderwijs in de regio: een kwestie van doen!’, met drie ambities voor 2025–2027. Het doel blijft hetzelfde: goed onderwijs voor alle kinderen, zo dichtbij mogelijk. Inclusief onderwijs is voor ons een kwestie van dóen.
Doelstelling
Het uitgangspunt voor het samenwerkingsverband is dat kinderen met en zonder ondersteuningsbehoeften dichtbij huis naar school kunnen – het liefst naar dezelfde school én, waar mogelijk, in dezelfde klas. Zodat ze samen kunnen spelen en samen kunnen leren. Dat vraagt om goed onderwijs, waarin diversiteit de norm is en ondersteuning onderdeel is van de dagelijkse praktijk.
Dat wordt alleen bereikt als het sámen wordt gedaan: scholen, ouders, zorgpartners en het samenwerkingsverband. Met een stevige basisondersteuning, inzet van expertise op school en een netwerk van voorzieningen in de wijk. SWV PO 30 06 denkt in mogelijkheden, durft te experimenteren en vertalen wat werkt naar beleid. Zo bouwen zij aan een inclusieve regio.
Daarbij nemen schoolbesturen van het samenwerkingsverband samen verantwoordelijkheid voor inclusief onderwijs. Zij spreken uit dat hun gezamenlijke inzet ertoe leidt dat steeds meer kinderen onderwijs krijgen in een inclusieve leeromgeving – met specialistische expertise dichtbij.
Voor de periode 2025–2027 zijn er drie ambities geformuleerd, als verdieping van het ondersteuningsplan 2023–2027. Deze maken de beweging richting inclusiever onderwijs concreet.
Scholen bieden een hoog niveau van basisondersteuning
In 2027 voldoet elke school aan de norm voor basisondersteuning. Dat is het fundament voor extra ondersteuning op de eigen school, met hulp van het gespecialiseerd onderwijs als expertisepartner.
Ondersteuning op de eigen school in plaats van doorverwijzen
Het samenwerkingsverband richt zich op ondersteuning in de klas. Toelaatbaarheidsverklaringen worden vanaf 2027 tijdelijk en gericht op terugkeer voor kinderen die naar verwachting ook regulier onderwijs kunnen gaan volgen. Kinderen in de voorschoolse leeftijd worden vroegtijdig in beeld gebracht en – met extra ondersteuning als dat nodig is – zo kansrijk mogelijk geplaatst in het regulier onderwijs.
Een dekkend netwerk van inclusieve voorzieningen
Onderwijs en ondersteuning worden opnieuw gepositioneerd en waar nodig, wordt geïnvesteerd in inclusieve huisvesting en voorzieningen. Ook wordt de samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs geïntensiveerd. Samenwerking in één gebouw, gericht op inclusie, biedt kansen voor samen leren en ontwikkelen.
Inclusief onderwijs is het resultaat van goed onderwijs. En dat is in de regio van SWV PO 30 06 een kwestie van doen.