Zo stimuleert Koers VO inclusiever onderwijs
Koers VO ondersteunt scholen binnen het samenwerkingsverband die voorloper zijn op het gebied van integratie tussen regulier en gespecialiseerd voortgezet onderwijs en kansrijke initiatieven van scholen met een ambitie tot inclusie. Met het gespecialiseerd onderwijs wordt hun rol in de ontwikkeling naar inclusiever onderwijs actief verkend. Er is de behoefte om meer van elkaar te leren en ook te streven naar meer onderwijsinhoudelijke samenwerking.
Het samenwerkingsverband kent een Impulsregeling inclusiever onderwijs via de schoolbesturen. De schoolbesturen kunnen daarmee plannen uitvoeren die bijdragen aan inclusiever onderwijs. Onder regie van Koers VO is er een ’werkgroep impuls inclusie’ opgericht en hier hebben de ambassadeurs van de schoolbesturen zich bij aangesloten. De verschillende initiatieven zijn met elkaar gedeeld om inspiratie op te doen en van elkaar te leren, waaronder mooie voorbeelden van samenwerking tussen vo-vso. Hier is een filmproductie van gemaakt om de verschillende initiatieven op het gebied van inclusiever onderwijs in de schijnwerpers te zetten en te delen.
De werkgroep gaat verder als een leernetwerk inclusie. Dit helpt de bewustwording en het begrip voor inclusiever onderwijs te vergroten en moedigt anderen aan soortgelijke stappen te zetten in de richting van een inclusievere onderwijsomgeving.
Ontwikkelpunten inclusiever onderwijs
Een van de ontwikkelpunten voor Koers VO is het stimuleren van het gesprek over een inclusievere onderwijsaanpak met als doel een positieve mindset en het creëren van draagvlak en eigenaarschap bij scholen, leidinggevenden en besturen.
Daarnaast wil het samenwerkingsverband werken aan doorlopende onderwijsloopbanen die aansluit bij de mogelijkheden en interesses van leerlingen, scholen en de ondersteuners van Koers VO nog sterker in de richting zetten van kijken wat nodig (en mogelijk) is in het reguliere vo, en ervoor zorgen dat leerlingen voor een tijdelijke en kortere duur op een gespecialiseerde setting onderwijs volgen.
Ook is een belangrijk punt van aandacht hoe je samen met de gemeente de inzet van jeugdhulp op de scholen zo effectief mogelijk laat zijn, hoe je samen met de gemeente de inzet van integrale expertise (onderwijs en jeugdhulp) in de flexklassen borgt, en tot slot de stem van ouders en jongeren beter mee laat wegen in het beleid en handelen.
Bij scholen leven vragen hoe zij tegemoetkomen aan de vraag van ouders om meer inclusie en hoe zij zelf in het team een beter beeld krijgen van wat inclusie voor hen kan gaan betekenen en hoe het er uit kan gaan zien.