Zo stimuleert Driegang inclusiever onderwijs
Driegang organiseert de Regio-academie; nascholing voor personeelsleden om passend/inclusiever onderwijs in de praktijk te versterken.
Het samenwerkingsverband heeft vijf opdc’s voor kinderen, die tijdelijk (en soms partieel) geen onderwijs kunnen volgen op de reguliere school. Doel is om na de tijdelijke opvang de leerling weer terug te laten stromen naar de school van herkomst of regulier onderwijs.
Vanuit het leidend principe: ‘Iedere leerkracht en school wil zich ontwikkelen op het gebied van passend onderwijs. Driegang ondersteunt dit.;’ zorgen ambulant begeleiders (generalisten en specialisten) en orthopedagogen voor begeleiding van de teamleden. Ambulant begeleiders (generalisten en specialisten) en orthopedagogen zijn beschikbaar voor advies aan scholen bij het handelingsgericht arrangeren en het aanvragen van extra ondersteuning.
Driegang heeft onderwijsassistenten in dienst, die scholen voorzien van extra handen in de groep, om de ondersteuningscapaciteit te vergroten.
Het samenwerkingsverband wil zoeken naar meer inclusieve ondersteuning, zoals ondersteuners als onderdeel van het team die meer ‘naast’ de school staan dan ‘erboven’. Tevens helpt Driegang scholen hun eigen oplossend vermogen te vergroten door hen meer autonomie te geven in de ondersteuning.