primair onderwijs

Praktijkbeschrijving Driegang

Een goed voorbeeld van een samenwerkingsverband dat al langer werkt aan inclusief primair onderwijs, is Samenwerkingsverband Driegang in de regio Gorinchem met circa negentig basisscholen waaronder sbo- en so-scholen. Binnen een werkgebied van het samenwerkingsverband wordt door minimaal dertig scholen al vele jaren gewerkt aan inclusiever onderwijs.

Logo met tekst Samenwerkingsverband Driegang

Er is draagvlak bij alle besturen om het inclusieve onderwijs te verbreden naar het gehele werkgebied van Driegang. Ook is een beweging gaande om het s(b)o meer thuisnabij te brengen en er is een actief terugplaatsingsbeleid. Gespecialiseerd onderwijs blijft binnen het samenwerkingsverband een onderdeel van het dekkend netwerk. Wel wordt getracht aanbod dat nu nog gemist wordt toe te voegen aan de reguliere scholen.

Uitgangspunten van Driegang

Driegang heeft zijn visie op inclusiever onderwijs vastgelegd en omschrijft deze in vier pijlers:
Welkom - Effectief systeem – Vaardigheden - Voldoende middelen en expertise.

In de optiek van Samenwerkingsverband Driegang kan inclusiever onderwijs als volgt worden gekarakteriseerd: iedere leerling uit het postcodegebied is welkom op de reguliere school; de ondersteuning gaat naar het kind en geld volgt de leerling; iedere leerling heeft recht op ondersteuning op maat en scholen kunnen dit bieden; de kwaliteiten, specifieke talenten en onderwijsbehoeften van het kind zijn bepalend en niet de beperkingen; en het ontbreken van een passende plek mag niet leiden tot een verwijzing naar het speciaal onderwijs of langdurig thuiszitten.

Onderwijsassistent zit aan tafel met twee leerlingen die aan het schrijven zijn

Foto: Driegang

Wat inclusievere scholen in de Driegang kenmerkt

  • Leerkrachten, ib’ers en schoolleiders spreken dezelfde taal
  • Er wordt actief gezocht naar de best passende ondersteuning voor elk kind, liefst binnen de eigen school, maar als dat niet passend is, elders
  • Teamleden zijn in staat in de spiegel te kijken naar hun eigen rol en handelen
  • Ze zien nieuwe vragen als een uitdaging om actief mee aan de gang te gaan en verschuilen zich niet achter onmogelijkheden
  • Er is sprake van een (h)echt team! Inclusiever onderwijs bieden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid
  • Het contact met ouders is gelijkwaardig en gezamenlijk
  • Inclusievere scholen betrekken hun leerlingen meer en geven hen een stem in hun eigen leerdoelen

Daarnaast is er binnen Driegang een leernetwerk met ruim dertig scholen uit alle werkgebieden die (verder) op weg willen naar inclusiever onderwijs.

Zo stimuleert Driegang inclusiever onderwijs

Driegang organiseert de Regio-academie; nascholing voor personeelsleden om passend/inclusiever onderwijs in de praktijk te versterken.

Het samenwerkingsverband heeft vijf opdc’s voor kinderen, die tijdelijk (en soms partieel) geen onderwijs kunnen volgen op de reguliere school. Doel is om na de tijdelijke opvang de leerling weer terug te laten stromen naar de school van herkomst of regulier onderwijs.

Vanuit het leidend principe: ‘Iedere leerkracht en school wil zich ontwikkelen op het gebied van passend onderwijs. Driegang ondersteunt dit.;’ zorgen ambulant begeleiders (generalisten en specialisten) en orthopedagogen voor begeleiding van de teamleden. Ambulant begeleiders (generalisten en specialisten) en orthopedagogen zijn beschikbaar voor advies aan scholen bij het handelingsgericht arrangeren en het aanvragen van extra ondersteuning.

Driegang heeft onderwijsassistenten in dienst, die scholen voorzien van extra handen in de groep, om de ondersteuningscapaciteit te vergroten.

Het samenwerkingsverband wil zoeken naar meer inclusieve ondersteuning, zoals ondersteuners als onderdeel van het team die meer ‘naast’ de school staan dan ‘erboven’. Tevens helpt Driegang scholen hun eigen oplossend vermogen te vergroten door hen meer autonomie te geven in de ondersteuning.