Wat inclusiever onderwijs in de Meierij kenmerkt
Leerlingen die voorheen naar het sbo gingen volgen nu onderwijs in het reguliere basisonderwijs. Dit heeft niet geleid tot meer verwijzingen naar het so. Vooral het individueel arrangeren met de leerkracht en ouders op kindniveau werkt om de meeste kinderen een passende plek te bieden in het reguliere onderwijs.
Daarnaast zijn er voor kinderen, maar ook om scholen nog beter te ondersteunen, specifieke en flexibele parttime-groepsarrangementen in het regulier onderwijs. In een groepsarrangement worden leerlingen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften tijdelijk en kortdurend geclusterd buiten de reguliere groep. Het is de bedoeling om vanuit een specifieke groepsaanpak de leerlingen voldoende handvatten te bieden om weer binnen de reguliere groep verder te kunnen. De leerkracht van de reguliere groep krijgt tools aangereikt, waarmee het handelingsrepertoire wordt versterkt. Er zijn onder meer groepsarrangementen rondom hoogbegaafdheid, gedrag (impulsklassen i.s.m. ouders), Topgroepen, gedragsproblemen in de bovenbouw en jonge-kind-groepen.
Thuisnabij onderwijs
Onderzocht wordt hoe specialistische voorzieningen meer thuisnabij gebracht worden. Zo wordt met het speciaal onderwijs bekeken of so-klassen in het reguliere onderwijs gevestigd kunnen worden. Daarnaast zijn er steeds meer symbiose-plaatsingen en groeit het aantal terugplaatsingen vanuit het speciaal onderwijs. De sbo-vestiging is vanwege het lokaal ontbreken van een thuisnabije specialistische setting in ontwikkeling naar een inclusievere voorziening.
Kentalis (cluster 2) begeleidt op verschillende scholen binnen het reguliere onderwijs leerlingen met het oogmerk hen een passende onderwijsplek te bieden. Medewerkers van cluster 2 zijn verder toegevoegd aan de ondersteuningsteams van het samenwerkingsverband.
De Meierij is inspiratieregio voor de aansluiting onderwijs – jeugdhulp, met projecten als de 'doorbraakaanpak onderwijs-zorg', waarin jeugdprofessionals meewerken in zes integrale kindcentra. Verder wordt gewerkt aan integraal arrangeren door onderwijsondersteuning en beschikkingsvrije jeugdhulp te combineren.