Contouren werkagenda en beleidskader
Drie jaar na deze aankondiging heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de nota ‘Contouren werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035' uitgebracht.
In het document is de ambitie vastgelegd dat leerlingen en hun ouders in 2035 dichtbij huis een school kunnen kiezen die bij ze past en waar de jongere zich thuis voelt. Iedere leerling moet zich naar zijn of haar mogelijkheden kunnen ontwikkelen. Alle leerlingen (met en zonder extra ondersteuningsbehoefte) leren en spelen samen in dezelfde klas.
Voorwaarden daarvoor zijn dat: leraren dan voldoende zijn toegerust om les te kunnen geven aan een diverse groep; ondersteuning en expertise vanuit het gespecialieerd onderwijs; de jeugdhulp en zorg beschikbaar zijn voor leerlingen en leraren; en het gespecialiseerd onderwijs beschikbaar blijft voor leerlingen die intensievere ondersteuning nodig hebben.
Beleidskader vastgesteld
In 2024 is door OCW de ambitie voor inclusief onderwijs geconcretiseerd in het Beleidskader 'Met elkaar voor alle kinderen en jongeren; werken aan een inclusieve leeromgeving' (versie 19 april 2024).
Volgens OCW maakt dit beleidskader duidelijk wat we onder inclusief onderwijs verstaan en wat de kenmerken zijn van een inclusieve leeromgeving. Bij het opstellen van het beleidskader zijn zowel de nationale beleidsontwikkeling als de internationale ontwikkelingen op dit gebied betrokken.