Samen bouwen aan een sterk leerklimaat
De scholen werken samen aan een krachtig en positief pedagogisch-didactisch klimaat. Belangrijke pijlers zijn:
- Duidelijke lesopbouw volgens het EDI-model (expliciete directe instructie van leraar aan leerling)
- Extra aandacht voor woordenschat, bijvoorbeeld met het ‘woord van de dag’
- Ruimte voor sociale communicatieve vaardigheden en psycho educatie
- Aandacht voor co-teaching
- Pedagogisch gedachtengoed: verbindend gezag en de Transformatieve school
Zo ontstaat een veilige, gestructureerde leeromgeving waarin elke leerling zich gezien en gehoord voelt.
Meer keuze, meer kansen
Leerlingen geven aan dat ze nu meer te kiezen hebben en dat vinden ze fijn!
- Op het vmbo kunnen ze kiezen uit zes beroepsprofielen
- In het praktijkonderwijs zijn er negen praktijkvakken
- De overstap naar het mbo is nu een stuk makkelijker, of je nu van het pro of vmbo komt
Op weg met vertrouwen en veerkracht
Door deze manier van samenwerken groeien leerlingen niet alleen in kennis, maar vooral ook in vertrouwen. Ze leren zich beter sociaal en communicatief te redden, durven hun stem te laten horen en voelen zich echt onderdeel van de groep. Want meedoen op school, in de klas én straks in de maatschappij, dat is waar het om draait.
Zo stappen ze met een goed gevulde rugzak, gevuld met vaardigheden, vertrouwen en perspectief, de toekomst tegemoet.