Samen leren, samen groeien: inclusief onderwijs in Oss

In de eerste aflevering van de reeks kijken we naar Oss. Daar werken het Kentalis College Oss (KCO, vso-cluster 2) en de vo-school Het Hooghuis (locaties De Singel voor praktijkonderwijs (pro) en ZuidWest voor vmbo) nauw samen aan iets bijzonders: een schoolomgeving waar álle leerlingen zich welkom voelen en kunnen groeien. Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) krijgen hier de kans om mee te draaien in het reguliere onderwijs, mét de juiste ondersteuning. Zo ontstaat er een plek waar verschillen er mogen zijn en juist verrijken.

Rood-groen logo Koninklijke Kentalis

Een school-in-school: samen sterk in de klas

Acht jaar geleden begon het avontuur met een zogeheten school-in-schoolsetting. Dankzij de landelijke 'Beleidsregel experimenten regulier-speciaal onderwijs' kunnen leerlingen met TOS nu volop meedoen in de lessen op de vo-locaties De Singel en ZuidWest. Ze zitten samen in de klas met hun leeftijdsgenoten, terwijl begeleiders van Kentalis klaarstaan om hen, hun ouders én de docenten te ondersteunen waar nodig.

Leren van én met elkaar

Docenten van de verschillende scholen steken veel op van elkaar. Ze delen hun kennis en versterken elkaars expertise. Kentalis zorgt ervoor dat de specifieke kennis over TOS (cluster 2) niet alleen behouden blijft, maar ook verder groeit.
Het team van KCO organiseert specifieke cluster 2-studiedagen om hun eigen expertise te behouden en verder te ontwikkelen. En zij delen deze kennis met Het Hooghuis, zowel in de praktijk als tijdens gezamenlijke studiedagen. Te denken valt aan het verzorgen van workshops zoals:

  • TOS beleving: hoe voelt het om een taalontwikkelingsstoornis te hebben?
  • TOS verdieping: TOS, theorie of mind en executieve functies

Samen bouwen aan een sterk leerklimaat

De scholen werken samen aan een krachtig en positief pedagogisch-didactisch klimaat. Belangrijke pijlers zijn:

  • Duidelijke lesopbouw volgens het EDI-model (expliciete directe instructie van leraar aan leerling)
  • Extra aandacht voor woordenschat, bijvoorbeeld met het ‘woord van de dag’
  • Ruimte voor sociale communicatieve vaardigheden en psycho educatie
  • Aandacht voor co-teaching
  • Pedagogisch gedachtengoed: verbindend gezag en de Transformatieve school

Zo ontstaat een veilige, gestructureerde leeromgeving waarin elke leerling zich gezien en gehoord voelt.

Meer keuze, meer kansen

Leerlingen geven aan dat ze nu meer te kiezen hebben en dat vinden ze fijn!

  • Op het vmbo kunnen ze kiezen uit zes beroepsprofielen
  • In het praktijkonderwijs zijn er negen praktijkvakken
  • De overstap naar het mbo is nu een stuk makkelijker, of je nu van het pro of vmbo komt

Op weg met vertrouwen en veerkracht

Door deze manier van samenwerken groeien leerlingen niet alleen in kennis, maar vooral ook in vertrouwen. Ze leren zich beter sociaal en communicatief te redden, durven hun stem te laten horen en voelen zich echt onderdeel van de groep. Want meedoen op school, in de klas én straks in de maatschappij, dat is waar het om draait.
Zo stappen ze met een goed gevulde rugzak, gevuld met vaardigheden, vertrouwen en perspectief, de toekomst tegemoet.