Inclusievere scholen in voortgezet onderwijs - Drenthe

CB de Zwaluw is een kleine christelijke reguliere dorpsschool in Zandpol onder de rook van Emmen. De school is de afgelopen vier jaar gegroeid van 23 tot 62 leerlingen. De school heeft naast het reguliere onderwijsaanbod een ‘Samen Naar School Klas’. Deze klas bestaat uit 6 leerlingen met een prikkel- en informatieverwerkingsprobleem, voor wie geen plek is in het regulier en het speciaal onderwijs. Deze leerlingen sluiten (gedeeltelijk) aan bij de lessen en activiteiten van de school.

Leerlingen aan hun schooltafel

In principe worden alle kinderen die worden aangemeld opgenomen. De school associeert zich met het motto 'kansrijk onderwijs met zorg op maat'. De school werkt niet met een leerstofjaarklassensysteem maar biedt onderwijs op maat waarbij de ontwikkeling van de leerling (zowel cognitief als sociaal-emotioneel) in de context centraal staat. Het uitgangspunt is steeds: ‘wat vraagt een kind, om zich goed te kunnen ontwikkelen?’

Stimulering Adaptief Proces

De school noemt zich ‘een leefgemeenschap waar kinderen zich competent voelen, waar ze gezien worden en een eigen inbreng hebben’. De naam van de school is dan ook door de kinderen zelf bedacht en staat symbool voor het onderweg zijn en groeien van jonge mensen. In de school en het onderwijs draait het om het vertrouwen: in zichzelf; in de ander; in het eigen kunnen; op eigen keuzes; en in de toekomst.
Om te kunnen voldoen aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, heeft het team zich ontwikkeld tot StAP-school: Stimulering Adaptief Proces. Leerlingen kiezen (in samenspraak met de leraar) hun eigen doelen. Ook kiezen ze de manier waarop zij het doel willen halen. De vele handen in de school en de verworven bekwaamheden van de teamleden maken passende zorg mogelijk. Bestuur en het samenwerkingsverband dragen bij in de benodigde middelen.