Inclusieve huisvesting

Bij het werken aan scholen voor iedereen, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en/of leerlingen die speciale onderwijszorg behoeven, speelt de fysieke leeromgeving een belangrijke rol. Denk aan de inrichting van buitenruimten (bijvoorbeeld de speelplaats), de looplijnen, aanwezigheid van liften, de inrichting van binnenruimten ook qua kleur en geluid, specifieke ruimten voor instructie of behandeling of voor ondersteuningsgroepen e.d.

Veel inclusieve scholen hebben aanpassingen doorgevoerd om hun gebouwen toegankelijk te maken voor alle leerlingen en zo in te richten dat alle leerlingen kunnen participeren en goed onderwijs kunnen krijgen. De fysieke omgeving kan het werken aan inclusief onderwijs belemmeren of juist stimuleren.

zwart-wit icoon van schoolgebouw

Leerlab Inclusieve onderwijshuisvesting

In 2035 moet het onderwijsstelsel inclusiever zijn. De urgentie om inclusievere schoolgebouwen te realiseren is dus hoog. Er is nog weinig vastgelegd over wat inclusief onderwijs vraagt van schoolgebouwen. Voor het platform NIO is inclusieve onderwijshuisvesting een belangrijk thema en een bouwsteen voor het werken aan inclusiever onderwijs.

Binnen het platform en de dragende organisaties is hier veel aandacht voor en werken wij samen met de Rijksbouwmeester, Francesco Veenstra. Samen schreven wij het plan voor een leerlab Inclusieve onderwijshuisvesting, voor renovatie en nieuwbouw, als onderdeel van het Nationaal Groeifondsprogramma (NGF) onderwijshuisvesting.

Niet alleen op onze conferenties en bij werkbezoeken maar ook in de dienstverlening en ondersteuning besteden wij aandacht aan dit themagebied. Op dit moment denken we na over de wijze waarop we dit de komende jaren het beste kunnen doen. Wij berichten daarover binnenkort in onze nieuwsbrief en op deze website.

Het is goed om nu al aan te geven dat bij Verus een aparte leergang is ontwikkeld op dit terrein. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met Auke Vlonk avlonk@verus.nl.

Interieur inclusieve school met licht/ruim leerplein en leerlngen
potlood op papier met bouwontwerpplannen

Foto: Sven Mieke op Unsplash

Ervaringen vanuit de praktijk: inclusiviteit als uitgangspunt voor onderwijshuisvesting

In een webinar georganiseerd door Verus duiken we de praktijk in. Voor Hans van Tricht (directeur-bestuurder VCO Bunschoten) is inclusiever onderwijs een heel belangrijk uitgangspunt dat impact heeft voor de realisatie van nieuwe schoolgebouwen. Hij vertelt over zijn inspiratie en over de ervaringen bij het realiseren van deze nog niet gangbare visie op onderwijs. Wat ging er goed, waar liep hij tegenaan, hoe ging hij er mee om en wat betekende dit voor het uiteindelijke resultaat?